Prikbord

Op dit Kind op Maandag-prikbord vindt u verschillende werkvormen en materialen uit de Kind op Maandag-methode. Deze zijn voor iedereen beschikbaar en laten zien hoe divers Kind op Maandag is. Lees de verhalen voor in de klas, zing de liedjes en maak de werkjes. 

Kijk ook eens op het prikbord van onze andere methodes voor nog meer inspiratie:

Een nieuw vriendje

Elias loopt samen met mama de dierenwinkel binnen. Hij kijkt stralend rond.
‘Zo jonge man, waar kan ik jou mee helpen?’ Een vriendelijke man kijkt Elias aan. Elias
kijkt even naar mama, maar die knikt hem toe. ‘Toe maar, je kunt het best zelf.’
‘Meneer, ik mag een poesje, maar we hebben nog helemaal geen spulletjes voor hem.'

 

Vriendschapsbloem

Vouw één of meerdere bloemen volgens de aanwijzingen. Je kunt er een boeket van maken of ze op een groen papier plakken. Aan wie ga jij de bloemen geven?

Luisteren

Soms kun je iemand helpen door alleen maar naar hem of haar te luisteren. Kun je daar een voorbeeld van noemen? Wat is luisteren eigenlijk? Wat kun je beter wel of juist niet doen?
Verzin in duo’s een sketch waarin juist wel, of helemaal niet goed geluisterd wordt. Oefen een aantal keer en laat de sketches voor in de klas zien.

Tijd voor elkaar

Schrijf de volgende stelling op het bord: Wij hebben tijd en aandacht voor elkaar en voor elkaars verhalen. Praat hier samen over. Ben je het met deze stelling eens? Is het nodig om aandacht voor elkaar te hebben? Waarom? Zijn er speciale momenten waarop je er tijd voor neemt? Is er genoeg tijd voor? Doen we allemaal mee of gaat het vooral om vriendengroepjes die luisteren?

In goede aarde vallen

Kennen jullie de uitdrukking ‘in goede aarde vallen’? Wat betekent dat? Maak met elkaar een kweekbak. Bepaal samen wat er gekweekt gaat worden en welke aarde daarvoor het meest geschikt is. Laat de kinderen om beurten zaadjes zaaien en met elkaar voor de bak zorgen. Op weg naar Pasen mogen we hopen op nieuw leven.

Maak een palmpaasstok

Zondag 28 maart is het Palmpasen. In veel kerken wordt het verhaal vertelt over Jezus die op een ezel Jeruzalem binnen trok.
Maak een palmpaasstok. Waarom versier je hem met rozijntjes? Waarom zit er een broodhaantje bovenop? Alle onderdelen van de palmpaasstok vertellen een stukje van het verhaal van Pasen.

 

Biddag - 10 maart

Vandaag is het biddag: een dag waarop we extra aandacht besteden aan het gebed. Hang drie grote vellen op en bedenk samen met de kinderen waar zij voor willen bidden. Boven het ene vel staat: Gebeden voor onszelf. Boven de tweede: Gebeden voor mensen die we kennen. Boven de derde: Gebeden voor de wereld. Zet een kaars in het midden van de kring, als teken van Gods aanwezigheid. Bid samen voor de dingen die de kinderen hebben genoemd.

Samen sta je sterk

De kinderen kleuren de kaart en knippen de kaart uit. Laat de kinderen bedenken aan wie ze de kaart gaan geven.

Voorleesverhaal: Voetbaltoernooi afgelast

Het schoolvoetbaltoernooi gaat niet door, maar groep 8 laat het er niet bij zitten. Ze organiseren zelf een wedstrijd.

Grondoefening: Door de grond zakken

Maak tweetallen. Eén van de twee gaat op de grond liggen en doet de ogen dicht. De ander vraagt het kind op de grond de benen in de lucht te steken. Hij pakt de voeten van de ander vast en beweegt de benen langzaam naar de grond. Halverwege zegt hij dat de voeten bijna bij de grond zijn (maar dat zijn ze nog niet). Daarna laat hij de voeten nog verder zakken. Het kind dat op de grond ligt heeft als de voeten echt bijna bij de grond zijn het idee dat de voeten door de grond zakken. Hoe kan dat nou?

Maak een kerststal!

Heb jij een kerststal staan? We zijn benieuwd! 
En mocht je er nog geen een hebben staan… en ben je in een creatieve bui? Maak dan deze kerststal.

Het mooiste kerstlied: Stille Nacht

"Mijn favoriete kerstliedje is Stille nacht, heilige nacht. Een klassieker, maar dan in een nieuw jasje. Het gaat over donker en licht en natuurlijk over kerst, maar de mooiste zin vind ik: ‘Breng in donkere nacht het bericht: Ook voor jou is er leven en licht.’ Ook wij kunnen het een beetje lichter maken."

Hanna Holwerda – Eindredacteur Kind op Maandag

Luister 'Stille nacht'

Doortocht door de Jordaan

Lees het verhaal. Het volk legde twaalf stenen neer, zo vergeten ze niet hoe God hen hielp. Wat wil jij nooit vergeten? Praat er samen over en schrijf het op het werkblad en zet de steen in elkaar.

Lees het verhaal
Download het werkblad

Schrijf een verhaal

Laat de afbeelding op het bord zien. De leerlingen schrijven er een kort verhaal bij. Laat vervolgens een aantal verhalen voorlezen. Wist je dat er in de Bijbel ook een verhaal staat die bij deze afbeelding past? Lees het verhaal van De ezel van Bileam voor. 

Waar voel jij je thuis?

Het schooljaar is begonnen. Hebben de leerlingen inmiddels hun plekje in de klas kunnen vinden? Voelen ze zich er al thuis? Je kan soms op een hele andere plek zijn, maar je toch thuis voelen. Lees samen het verhaal en ga met de leerlingen in gesprek over waar zij zich thuis voelen. Alleen in hun eigen huis, bij vriendjes en vriendinnetjes en ook op school? Wat maakt dat je je ergens thuis voelt?

Download het verhaal 'Wereldreiziger uit Friesland'

Leer elkaar beter kennen

In de eerste weken van het schooljaar moeten kinderen wennen aan hun meester of juf. En jij moet wennen aan je klas. Hierbij een leuke werkvorm om elkaar beter te leren kennen. Speel in kleine groepjes met de dobbelsteen een kennismakingsspel.

Download de dobbelsteen